Dermoshop köper aktiemajoriteten i det svenska kosmetikbolaget Hickap AB.
– Dermoshop och Hickap har synnerligen starkt kunnande inom produktutveckling, branding och e-handel, vilket utgör en fin grund för gemensam tillväxt, säger Dermoshops styrelseordförande Henry Backlund.
Dermoshop grundades 1983 i Korsnäs och har med det egna varumärket Dermosil etablerat sig som en av Finlands ledande aktörer inom hudvård och kosmetik. Dermoshop har fått det nationella företagarpriset och i år valdes dermosil.fi till Finlands bästa webbshop.
Hickap AB är ett snabbväxande bolag med en budgeterad omsättning på 10 miljoner euro år 2025. Varumärket grundades 2016 av syskonen Wilma och Emil Holmqvist och erbjuder ett heltäckande sortiment inom skönhet med tyngdpunkt på makeup, hudvård och sminkborstar. Produkterna säljs genom egen e-handel samt via utvalda återförsäljare i Skandinavien.
Dermoshop-ägarna och syskonen Henrietta och Rasmus Backlund, ser stora möjligheter att tillsammans med Hickap bli en ledande aktör inom branschen.
– För både Dermoshop och Hickap är våra värderingar viktiga. Vi är båda familjebolag och vi är entreprenörsdrivna.
Suvi Markko, VD för Dermoshop, betonar vikten av goda kundupplevelser och ser fram emot idéutbytet med Hickap. Dermoshop och Hickap siktar på stark tillväxt på den nordiska marknaden.
I samband med affären, som genomfördes den 29 november, säljer Svenska Krämfabriken sitt innehav i Hickap. Emil och Wilma Holmqvist kvarstår som ägare och kommer även fortsättningsvis vara fullt engagerade inom den operativa verksamheten.