loader

Dermoshop har vunnit det Riksomfattande företagarpriset 2021

En framgångsrik webbshop eller ett välkänt konsumentmärke är milstolpar som många finländska företag endast kan drömma om. Dermoshop, som specialiserat sig på hudvårdsprodukter och kosmetika, har lyckats uppnå båda.

I själva verket lanserade Dermoshop sin första webbshop för 25 år sedan. På en tid när det inte fanns många företag som ens hade en egen webbsida.

– I samma lokaler som vi verkade i fanns en ung kille som hade ett stort intresse för internet. Han uppmanade oss att öppna en butik på webben. Vi undersökte inte saken desto mer, vi bara bestämde oss för att förverkliga idéen, berättar Dermoshops grundare och majoritetsägare Henry Backlund.

Till en början var webbshopen inte någon framgångssaga. Kataloger och telefonförsäljning var de effektivaste försäljningskanalerna för våra produkter, men det strategiska beslutet att satsa på webbshopen fattades endast fem år efter lanseringen.

Till en början var Dermoshops produkter avsedda för användning inom sjukvården, men det fick snabbt en ny riktning. Sjukhuspersonalen ville ha de högklassiga produkterna för eget bruk.

Sedan dess har konceptet förblivit detsamma: varumärket Dermosil och en egen webbshop.

– Den största förändringen har varit i hur mycket företaget har vuxit. För tillfället har vi nästan hundra anställda. Detta har också betytt en förändring i min roll och för tre år sedan blev jag styrelseordförande, förklarar Backlund.

Nya idéer på löpande band

Varumärket Dermosil är starkt och idag består sortimentet av över 400 olika produkter. Utöver Finland har Dermoshop dotterbolag i Sverige, Estland och Ryssland.

Koncernens verkställande direktör Suvi Markko beskriver varumärket som vänligt.

– Ett ord som rymmer mycket. Produkterna är hudvänliga, miljövänliga och vänliga mot Finland och närregionen, räknar Markko upp.

– Varumärket är även pålitligt. Detta bekräftas av en mycket hög kundlojalitet, fortsätter Backlund.

Dermoshops huvudkontor är beläget inom Unescos världsarvsområde i Korsnäs, Österbotten. Markko är övertygad om att läget och utsikten är en faktor som bidrar till alla nya idéer som bidrar till tillväxt. Därtill har företaget en kultur stöder innovationer och djärva idéer.

– Idéer utgör ryggraden i ett växande företag och det är något som verkligen behövs inom handel. Vi lanserar årligen över 100 nya produkter. Tillväxt innebär förnyelser och då är det viktigt att våga lämna bekvämlighetszonen. Det steget ger ju också den bästa känslan, förklarar Markko ivrigt.

Dermoshop har hållit den enda försäljningskanalen i egna händer, vilket även gjort det möjligt att värna om kundrelationerna. Kunderna är flitiga att ge respons, som företaget lyssnar på. Ibland kan responsen även påverka företagets verksamhet.

– Många företag kämpar med kunddata. Jag har ett meddelande till dem: äg data. Det är oerhört viktigt, tror Markko.

Ansvarsfullhet är gärningar

Mitt i coronapandemin investerade Dermoshop i en ny tvålfabrik, som även den är belägen i Korsnäs. Fabriken är en del av företagets hållbarhetsprogram där målet är att hålla resan för produkterna så kort som möjligt.

Kunderna vill veta varifrån deras produkter kommer.

– Ansvarsfullhet syns i allt som vi gör. I produkterna, förpackningarna och i leveranskedjan, berättar Backlund.

Dermoshop är ett av företagen som tilldelats Riksomfattande företagarpriset. Företagarprisets rötter går tillbaka ända till 1960-talet. Då presenterade Fennias dåvarande ledningsgrupp idén om priset för Företagarna i Finland. Idag består företagarprisets jury av Fennia, Företagarna i Finland, Förbundet för finländskt arbete och stiftelsen för egenföretagare.

– Vi är så glada och tacksamma för det här priset. Det här är tack vare hela Dermogänget, säger Markko tacksamt.


Dela

Relaterade produkter

Aktuellt