loader

Kvalitetskontroll i vårt eget laboratorium

Kemteknisk chef Rosmarie Grannas-Rissanen förverkligar kvalitetskontrollen på Dermosil produkterna i Dermoshops eget laboratorium, som finns vid företagets huvudkontor i Korsnäs, Österbotten.

De noggrant inställda mätarna och forskningsinstrumenten är laboratoriets viktigaste arbetsredskap. Med dem kan man noggrant mäta Dermosil produkternas egenskaper.
- Till exempel kan man analysera produkternas viskositet med den här viskositetsmätaren, visar Rosmarie.

I Dermosils sortiment finns över 400 produkter, och varje produkt genomgår en regelbunden kvalitetskontroll. Data samlas kontinuerligt in om alla Dermosil produkter. Ju mer data det finns om varje produkt, desto lättare är det att märka även de allra minsta förändringarna i produktens kvalitet.

Att ha ett eget laboratorium är en viktig del av Dermoshops verksamhet.
- Vi är ett växande företag och vi vill kontinuerligt utveckla vår verksamhet. Det egna laboratoriet är en viktig del av den utvecklingen, säger Rosmarie.

Ett eget laboratorium gör att det går snabbt att få produkterna granskade.
– Vårt laboratorium har den senaste tekniken och det finns en stor potential, säger Rosmarie.

Förutom kvalitetskontroll utför Rosmarie även lagstadgade uppgifter som hör till kosmetikbranschen. Kosmetika regleras av en sträng lagstiftning. Speciellt ur produktsäkerhetsperspektiv är det mycket viktigt att följa lagstiftningen. I Teknokemiska föreningen samt Scandinavian Cosmetic Society där Rosmarie är aktiv medlem, diskuteras lagfrågor . Hon fungerar också som kontaktperson till myndigheterna och fabrikerna som tillverkar produkterna.
– Jag gillar att mitt jobb är så mångsidigt. Produktutbudet och kosmetiklagstiftningen förändras hela tiden, vilket gör jobbet ännu intressantare.

Rosmarie har magisterexamen inom biokemi från Åbo Akademi. Hon har jobbat på Dermoshop sedan 2010. Tidigare jobbade hon på ett internationellt företag i Stockholm. När Rosmarie började på Dermoshop var hon aktivt med och utvecklade makeupprodukterna. Ännu i början på 2010 hade Dermoshop bara några få makeupprodukter, men under ett år växte utbudet till ungefär 60 produkter.

- Sortimentet har förstås förnyats ordentligt, men till exempel den nuvarande Aina crèmen har jag utvecklat, avslöjar Rosmarie.

Dela

Relaterade produkter

Aktuellt